Anmälan Innovationsdagen 10 september

En heldag om hur offentliga affärer i Dalarna kan främja nytänkande, utveckling och innovation.

 

Datum: 10 September

Tid: 8:00 – 15:00

Plats: Högskolan Dalarna, Lugnetvägen 20, 791 31 Falun

 

 

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig i syfte att administrera ditt deltagande i konferensen.
Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Dina uppgifter kommer att sparas maximalt 1 månad efter konferensens avslut.

 

De personuppgifter vi behandlar om dig delas mellan arrangörerna (Boost Dalarna, Upphandlingsdialog dalarna och Upphandlingscenter). Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.

Personuppgiftsansvarig är Upphandlingsdialog Dalarna.

 

Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.

 

Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskydsmyndigheten, IMY.

 

 

 


Agenda

 

8:00
Kaffe, macka och mingel

 

8:45
Inledning
Om vikten av regional utveckling och den offentliga affären som verktyg för att klara omställningen utifrån de utmaningar vi står inför.

 

9:00
Vad är Boost Dalarna och vad är UDD? - Varför gör vi detta tillsammans?

 

9:15
Vad är innovation? Ta ner innovation till vardagen.

 

9:25
Vad är gjort sedan tidigare inom UDD och i Dalarna.

 

9:45
Såhär lyckas Värmland - ett praktiskt exempel.

 

10:30
Om ”Innovationsuppropet” som uppmanar till att efterfråga innovation i de offentliga affärerna för att öka omställningstakten.

 

11:30 - 15:00
Lunch och grupparbete.

 

Under eftermiddagen kommer vi, i grupperarbeten, arbeta med hur vi på innovativa sätt i upphandlingsprocesser kan ta oss an olika samhällsutmaningar.

I grupperna blandar vi upphandlare, beställare, leverantörer och akademi i syfte att utifrån valda utmaningar hitta innovativa lösningar. Tänk utifrån att alla börjar med ett blankt papper med de utmaningar vi ser, den lagstiftning vi har och möjliga leverantörer vi kan tänka oss. Hur kan vi då på ett innovativt sätt främja lösningar av t ex:

  • Mer Lokalproducerade mat i den offentliga måltiden som en del av vår beredskap.
  • Klimatsmart byggande och boende som främjar återbruk.
  • Ökad lagning och cirkuläritet inom t ex vitvaror.
  • Att många människor idag långvarigt står utanför arbetsmarknaden trots att vi har arbetskraftbrist.
  • Digitala utmaningar som det idag inte finns färdiga lösningar för.

Har du andra tankar om utmaningar som du skulle vilja diskutera under eftermiddagen så notera det ovan under rubriken ”För diskussion”.

Om flera deltagare noterar samma tema kan det tas med i ett grupparbete.

 

 

 

 

Vad är UDD?

Upphandlingsdialog Dalarna, UDD, är det forum som utifrån regionala behov och förutsättningar ska förmedla kunskap, visa goda exempel och ge metodstöd vid upphandling. Vi vill att fler små företag i Dalarna ska lägga anbud och delta i offentlig upphandling.

Vi vänder oss främst till små företag, men även till upphandlande myndigheter; kommuner, kommunala bolag, aktuella bransch- och intresseorganisationer.

 

 

Logga UDD

 

 

Vad är Boost Dalarna?

Vi är flera organisationer som utforskar, lär tillsammans och delar nya arbetssätt. Vi skapar hållbara lösningar för att stödja innovation som möter Dalarnas utmaningar. Målet är ett attraktivt, välmående och internationellt konkurrenskraftigt Dalarna. Tillsammans stödjer vi idéer och strävar efter att summan av våra insatser ska vara större än de enskilda delarna.

Boost Dalarna är ett regionalt samverkans- projekt mellan Region Dalarna, Högskolan i Dalarna, Sustainable Steel Region, IUC Dalarna, Coompanion, Dalarna Science Park, Byggdialogen Dalarna, Visit Dalarna, Samarkand2015.

 

 

Logga regionen
Logga EU

Upphandlingscenter

Besöksadress: Carlavägen 24
Postadress: Ludvika kommun, 771 82 Ludvika
E-post: uhc@ludvika.se Telefon: 0240-860 00