Sakkunnig - Avtalsansvarig

För att vi tillsammans ska kunna genomföra effektiva upphandlingar och för att vi ska kunna ha en väl fungerande avtalsförvaltning fyller du som sakkunnig och avtalsansvarig en viktig roll för oss på Upphandlinscenter.

Sakkunnig

Varje upphandling behöver sakkunniga som har goda kunskaper om varan/tjänsten som ska upphandlas samt bra inblick inom det verksamhetsområde upphandlingen avser.

När upphandlingen är färdig och avtal är tecknat lämnar sakkunnig över avtalet till den som är avtalsansvarig.


Avtalsansvarig

Varje avtal behöver minst en avtalsansvarig från avropande kommun/bolag. Avtalsansvarig är Upphandlingscenters kontaktperson under hela avtalstiden.


sakkunnig


Vad förväntas sakkunniga att göra?

  • Ingå i referensgrupp bestående normalt av minst en person från varje deltagande kommun/bolag.

  • Företräda hela kommunens/bolagets intressen för det område upphandlingen avser samt ha kännedom om gemensam upphandlingspolicy och andra kommunspecifika dokument som är aktuella för upphandlingsområdet.

  • Förmedla tidigare volymer och bedömt värde för din kommun/bolag.

  • Tillsammans med UhC ta fram en kravspecifikation på det som ska upphandlas och att ta fram utvärderingskriterier, det vill säga hur anbuden ska utvärderas.

  • Uttrycka den egna kommunens/bolagets krav och önskemål när kravspecifikationen upprättas och i det arbetet identifiera och komma överens om vad som är rätt krav på produkter/tjänster (varken för höga eller för låga).

  • Ha kunskap om den upphandlade produkten/tjänsten och ansvara för att vara väl insatt i ställda krav, för att delta vid utvärderingen av inlämnade anbud.


Vad förväntas avtalsansvariga att göra?


  • Vara Upphandlingscenters kontaktperson under hela avtalstiden.

  • Ansvarar för din kommuns/bolags löpande avtalsförvaltning under hela avtalstiden

  • Ansvarar för avtalsuppföljningen och att den sker enligt dokumenten Uppgiftsfördelning och avtalsförvaltning samt förvaltningsplanen.

  • Ansvarar för att vid avtalsuppföljning samla ihop synpunkter som uttrycker vad "Kommunen tycker" om aktuellt avtal. Konkreta åsikter, vad är bra/dåligt, det kan gälla frakter, kvalité, service och bemötande m.m.

  • Ditt uppdrag innebär också att i vissa frågor stödja den sakkunnige samt fungera som spindeln i nätet i kommunen och hjälpa den sakkunnige med interna kontakter. Det kan till exempel vara att förmedla kontakt till miljöstrateg för att hjälpa till med miljökrav i upphandlingar eller ta kontakt med inköp för att få hjälp med krav på e-handel eller ta fram statistik.


Arbetsgång vid upphandling - Upphandlingsprocessen


Uppgiftsfördelning upphandling och avtalsförvaltning Pdf, 188.6 kB.

Folder Beställare Pdf, 920.5 kB.